ESports-lanit sekä lajin turnaukset ja tapahtumat

Elektroninen urheilu eli eSports on saanut monen muun pelin ja urheilulajin tapaan alkunsa pienen piirin harrastuksesta, joka on osoittautunut kiinnostavaksi suurelle yleisölle. Suomessa harrastus lähti käyntiin jo 90-luvulla, jolloin tietokoneet yleistyivät. Tämän myötä tietenkin myös pelien pelaaminen lisääntyi, ja harrastelijakoodareiden määrä puolestaan suorastaan räjähti käsiin. Pelaamista harrastettiin yleensä LAN-tapahtumissa pienessä piirissä, kunnes nopeat nettiyhteydet levisivät kaikkien käyttöön. Suurin perinteinen suomalainen LAN-tapahtuma Assembly on sekin yhä elossa ja vetää edelleen tuhansia kävijöitä vuosittain.

LAN-tapahtumien ja pienen piirin pelaamisen seuraksi on tullut netin kautta tapahtuva pelaaminen, johon on eSportsin myötä liitetty mukaan suuria turnauksia, joita pelataan välillä suuristakin rahasummista. Myös suuret pelitapahtumat ja kokoontumiset keräävät mittavia kävijämääriä. Näissä tapahtumissa sekä esitellään uusia pelialan pelejä ja uutisia että pelataan tietenkin kyseisiä pelejä. Peliala yhdistääkin mielenkiintoisella tavalla monia eri aloja ja tapahtumia yhdeksi kokonaisuudeksi, ja sen takia se on myös houkutellut ennätyksellisiä määriä harrastajia ja alan osaajia.

Kilpaurheilua tämäkin

Vaikka moni ei sitä heti myönnäkään on elektroninen urheilu myös kilpaurheilua. Vaikka siinä ei, ainakaan vielä, fyysisesti kisata, on lajissa menestymisessä kyse nimenomaan taidosta ja tiedosta. Todelliset alan supertähdet harjoittelevat pelaamista ja pelejä aivan yhtä paljon kuin minkä tahansa muun alan harrastajat ja ammattilaiset. Nyt kun kilpailuissa alkaa olemaan huomattavia rahasummia, alkaa tämä harjoittelu olemaan arvokasta muutenkin kuin nautinnon kannalta. Emme ole kaukana tilanteesta, jossa pelkästään videopelejä pelaamalla voi ansaita elantonsa – siis muutenkin kuin niistä kirjoittamalla.

Moninpelaaminen nousussa

Tietokone- ja videopelit olivat alunperin yksinpelejä, joita saattoi tuurilla pystyä pelaamaan kaksinpelinä saman ruudun äärellä. Kun netin käyttö alkoi yleistymään, myös pelaaminen siirtyi internetiin, jossa pelaajat saivat kilpailla taidoillaan jopa satojen pelaajien kanssa samanaikaisesti. Nykyään aika iso osa kaikista peleistä on suunniteltu juuri moninpeleiksi, ja yksinpeli on vain osa pelien mukanaan tuomaa viihdettä. Elektroninen urheilu, toiselta nimeltään peliurheilu, on tämän ansiosta alkanut nousemaan täysin omaksi alakseen. Ehkä hiukan yllättäen sen ympärille on kehittynyt myös katsojakuntaa, ja varsinkin nuoremmat sukupolvet ovat alkaneet seuraamaan lempipelaajiaan tarkasti.

Suuria tapahtumia maailmalla – ja kohta Suomessakin

ESports-tapahtumat ympäri maailmaa olivat aluksi pelaajien itsensä järjestämiä, ja ne olivat lähinnä pienen piirin viihdettä. Homma on kuitenkin räjähtänyt käsiin, ja esimerkiksi Heroes of Newerth -pelin valmistaja on järjestänyt maailmanlaajuisen liigan, jossa jaossa on yli miljoonan dollarin pääpotti. Olemmekin tässä mielessä siirtymässä täysin uudenlaiseen pelimaailmaan.

Myös Suomeen on syntynyt oma kansallinen liiga, jossa eSports-pelejä pelataan kilpailuhengessä. Aivan miljoonapalkintoihin ei täällä silti vielä ylletä. Kilpailujen yleistyessä myös mahdollisuudet lyödä vetoa niistä ovat lisääntyneet räjähdysmäisesti, ja jatkossa saamme varmasti nauttia eSports-vedonlyönnistä yhä enemmän myös täysin kotimaisena veikkausmuotona.

Yhteenveto

ESportas saattaa kuulostaa hiukan futuristiselta sunnuntaipelaajalle. On kuitenkin täysin mahdollista, että olet itsekin osallistunut jo elektroniseen urheiluun. Monesta pelistä löytyvät nimittäin leaderboardit, joissa jokainen aktiivisesti netissä pelaava on automaattisesti mukana. Pelimaailma onkin ympäröinyt meidät, vaikka kaikki eivät ole asiaa täydellisesti tajunneet. Onkin vain ajan kysymys, milloin eSports räjähtää koko maailman tietoisuuteen toden teolla.