Ensimmänen eSports-liiga Suomeen

Elektroninen urheilu on nostanut päätänsä maailmanlaajuisesti, ja Suomeenkin saadaan viimein oma liiga. Totta kai kilpailuja ja tapahtumia on järjestetty ennenkin, mutta tässä tapauksessa on kyse täysin toimivasta yhtiöstä, joka tuottaa ammattimaista rahallista tulosta eSportsilla. Tämä on jotain täysin uutta Suomessa. FEL eli Finnish eSports League on tästä syystä suorastaan vallankumouksellinen muutos koko alalla. Maailmalla näitä liigoja on myös viime aikoina syntynyt tasaiseen tahtiin, ja Suomessa ollaan kerrankin aika lailla etunenässä tässä asiassa.

Counter Strike ja Hearthstone

Ensimmäisessä liigassa aletaan tarjota kahta eri peliä, jotka ovatkin niitä tutuimpia ja tunnetuimpia elektronisen urheilun pelejä. Räiskintäpeli Counter-Strike: Global Offensive ja korttipeli Hearthstone: Heroes of Warcraft ovat kummatkin supersuosittuja pelejä, joita Suomessakin pelaavat varmasti kymmenettuhannet ihmiset. Uutta onkin pelien pelaamisen muuttaminen viihteeksi, jonka uskotaan houkuttelevan jopa satojatuhansia katsojia. Maailmanlaajuisesti katsojamäärät ovat jo nousseet kymmeniin miljooniin, ja koko eSports-alalla lasketaan olevan jo lähemmäs miljardi seuraajaa – siis enemmän tai vähemmän aktiivisesti alan tapahtumia seuraavia faneja.

Finnish eSports Leaguen liigakausi alkaa syyskuussa, ja jo kesän aikana on pelattu todella paljon karsintapelejä. Liigan voittajat pääsevät myös varmasti suurempiin maailmanluokan peleihin jatkossa. FEL:n tarkoitus onkin tuoda elektroninen urheilu oikein toden teolla Suomeen, ja nostaa sen arvostus täysin uudelle tasolle. Tasolle jonka koko laji jo ansaitseekin. Tietokone- ja videopeleillä kun on tänä päivänä varmasti aivan yhtä paljon harrastajia kuin millä tahansa perinteisellä urheilulajilla.

Tavoitteena stadionit

FEL:n tarkoitus on nostaa elektroninen urheilu sille kuuluvaan asemaan, eli jopa stadioneita täyteen vetäviksi tapahtumiksi. Puitteet tälle ovat valmiina, sillä vaikka pelejä ei perinteisen median tasolla YLE:ä lukuun ottamatta juurikaan näytetä, eikä niistä uutisoida, ovat ne netissä vallanneet alaa. Varsinkin nuoremmat sukupolvet ovat täysin tottuneita seuraamaan tapahtumia suoraan netin välityksellä. Televisiokanavat saavat siis syyttää täysin itseään pudonneista katsojaluvuista, jos eivät tartu tähän täkyyn.

Netin eri striimauspalvelut ovat käyttäneet tapahtumia surutta hyväkseen tarjoten kaikille mahdollisuuden näyttää pelaamistaan ilmaiseksi. Koska pelaavat sukupolvet ovat jo nousseet siihen ikään, että rahaa alkaa olemaan tarpeeksi, noussee elektroninen urheilu täysin uuteen asemaan kilpaurheilun saralla lähivuosina. Rahaa tällä alalla liikkuu jo nyt aikamoisia määriä, ja suosituimpien pelien tekoon käytetään satoja miljoonia euroja. Maailman suurissa eSport-tapahtumissa ja turnauksissa saattavat pelaajatkin saada menestyessään jopa miljoonien eurojen potin.

Yhteenveto

Suomessa on pitkään ollut todella kova peliskene, ja vaikka tästä suureen tietoisuuteen on noussut lähinnä Angry Birds, on todellisuus kuitenkin se, että lähestulkoon kaikki nuoret ikäluokat seuraavat eSports-skeneä. Tämä tarkoittaa sitä, että Suomella on täydet mahdollisuudet nousta elektronisen urheilun mahtimaaksi. Tätä FEL, eli Finnish eSports League on ensimmäisten joukossa ajamassa eteenpäin. Näkymät ovat kirkkaat tulevaisuuden kannalta, vaikka mitään tukea valtiovallan kannalta alalle tuskin tulee.